Gravid vecka 17

Ja då är man inne i vecka 17+0.. Jag själv säger inte vecka 18 när jag är i 17 :P Har aldrig fattat det dära.. 
Fostret är som jag förstått det iallafall 17 veckor nu.. 
 
Lite fakta:
Nu är bebisen ungefär 18 centimeter lång och väger cirka 180 gram. Skelettet består mest av ännu mjukt och böjligt brosk, men det kommer att hårdna gradvis. En skyddande substans som kallas myelin börjar nu omsluta ryggmärgen. Svettkörtlar utvecklas över hela kroppen.I takt med att bebisen blir större och starkare, så blir navelsträngen – livlinan till moderkakan – också kraftigare.
Magen kan nu kännas tung för en del och det är viktigt att man går i rätt skor. 
 
Mamma: 
Ja inte så mycket har väl hänt sen vecka 16. Jag märker ju så klart att magen börjar ta mer form, och jag känner mig inte bara tjock utan det börjar komma fram en mer rund och fin mage.. 
Jag är väldigt känslig och jag grina för sådant som jag annars inte skulle bry mig om.
 
Ex: Frågade älsklingen om jag skulle komma in till karlskoga efter jag lämnat barnen och vi tog en lyxshake då efter han övningskört. <--- Han håller på att ta körkort. 
Då sa han nej bara för att han skulle få vänta på mig i 10-15 minuter och det orkade han inte.. 
Nej tack för den då liksom, så när han drog så började jag grina :P Ja ni hör.. 
Dock skickade han sms och skrev förlåt och att jag visst skulle komma in.. 
Men jag var så grinig då att jag hade tappat suget.. Han ringde och tjatade och sa att han ville träffa mig och bla bla bla och då blev jag bara mer ledsen och började grina och la på, vad hemsk jag är :P 
Haha, men jag hade bestämt mig så det blev ingen.. 
 
Ja vad mer då, känner bebisen iallafall varje dag, ibland mer ibland mindre.. Försöker att inte oroa mig så mycket åt det då jag vet att det är tidigt att känna också.. 
Har svårt att sova på nätterna, då jag tycker magen på något sätt tynger ner kroppen när jag ligger på sidan, så än är magen min bästa vän och vi får se hur länge det går att ligga på magen.. 
Kissar mellan 3-4 ggr per natt vilket är jobbigt då jag har otroligt svårt att somna om efter jag varit uppe..
Så mina ögon står ofta i kors och huvudvärk dagligen. 
 
Nu bara invänta vecka 18 :) 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ljuvligabarn.blogg.se

En härlig och go mamma på 25 å med tre små kottar här hemma.. Följ min vardag :)

RSS 2.0