Hot och straffar

Ni som har barn. Hur gör ni när era barn inte lyssnar ?
När era barn inte hjälper till ?
Gör saker dom inte får göra men gör ändå ?
 
Jag läste precis på facebook om en mamma som dragit in sin 6 års dotters lördagsgodis för att hon inte städa sitt rum. En mamma kommentera och sa att hon gör detsamma..
Är det okej att göra så ?
Är "hot" i hemmet okej ?
 
Jag kan säga om vi ex. är borta och barnen inte lyssnar att om dom inte skärper till sig så går vi hem. När jag vill att mina barn ska hjälpa till att städa och de inte vill så gör vi en lek av det hela. Oftast tävlar vi om vem som kan plocka upp mest fortast..
Eller hur fort dom kan städa sina rum. Jag hjälper oftast till för det tycker de är roligt.
Jag menar jag vill ju ha hjälp med att städa resten av rummen här hemma av dom varför kan vi då inte hjälpas åt att städa även deras egna rum ?
 
Bråkar de, så får de inte leka med varandra på en stund och de måste alltid säga förlåt om de varit dumma..
Men att dra in på ex. mat eller godis skulle jag inte göra, eller som en del andra gör dra in på biobesök, badhus m.m för barnet inte skött sig tidigare.
De kan ibland få timeout på sina rum men jag stänger aldrig igen dörren.
 
Leker de med en sak och gör sådant de inte får göra med den saken så tar jag den ifrån dom en stund tills de lyssnar. Gör de likadant så tar jag den och de får den nästa dag.
 
Mina barn är otroligt dåliga på att lyssna ibland, men jag anser att det är en del av deras utveckling.
 
Hur gör ni där hemma ?
 
Jag anklagar inte någon för att göra fel, alla gör det som känns bäst för dom själva, och som passar dom så länge det funkar.. Jag vet att hota sina barn som det så kallas är en starkt och laddat ord som många blir arga och förtvivlade på när de används mott sina barn..
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ljuvligabarn.blogg.se

En härlig och go mamma på 25 å med tre små kottar här hemma.. Följ min vardag :)

RSS 2.0